نوشته شده توسط : زهرا شهریان

اینیاگرام و نه تیپ شخصیتی

علاوه بر سؤال از خود در مورد ریشه­ ی مطالب دریافت شده، «دان» تمرکز کرد بر شفاف­سازی و توسعه­ ی مطالبی که دریافت کرده بود. او هیچ چیز را مفروض در نظر نگرفت و هیچ چیزی را مؤمنانه نپذیرفت، با این احساس که اگر چیزی مفهوم درستی ندارد و یا با مردم واقعی در دنیای واقعی منطبق نیست، نباید نگه داشته شود. او همچنین احساس کرد عناصری مهم از توصیف کامل روانشناسی تیپ­ های شخصیتی ایناگرام مجهول است، مثل توصیف بخش سالم هر تیپ.

او در ۲ سپتامبر ۱۹۷۵ کار تمام وقت خود را در مورد اناگرام  با تفسیر سنت «مسیحی يسوعی» در پرتو روشنگری­های فرويد، یونگ، کارن هورنای، اریک فروم، و سایر روانشناسان جدید، شروع کرد، او به صورت تمام وقت کار می­کرد تا سیستم را بیش از پیش، رشد و توسعه دهد. در طول دو سال، او پیشرفت زیادی کرد، از جمله به کشف بسیار مهم لایه­ های رشد و بهبود نایل شد.

«دان» کار خود را در شفافسازی و توسعه­ ی شرح تیپ­ های شخصیتی - و تمام سیستم به عنوان یک کل - به مدت ۱۲ سال از ۱۹۷۵ تا انتشار کتاب «تیپ­ های شخصیتی انیاگرام » در سال ۱۹۸۷ ادامه داد. این دومین کتابی بود که در زمینه­ ی ایناگرام منتشر می شد. (اولین کتاب «اناگرام» بود که بسینگ، او لیری و نوگوسکتدوین کرده بودند). انیاگرام مدرنی که امروز در سرتاسر دنیا شناخته می­شود بدون مشارکت کارهای "دان" در این زمینه ممکن نبود.



:: برچسب‌ها: اناگرام , انیاگرام , اینیاگرام , اینیاگرام ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا شهریان

اینیاگرام و نه تیپ شخصیتی

 

علاوه بر سؤال از خود در مورد ریشه­ ی مطالب دریافت شده، «دان» تمرکز کرد بر شفاف­سازی و توسعه­ ی مطالبی که دریافت کرده بود. او هیچ چیز را مفروض در نظر نگرفت و هیچ چیزی را مؤمنانه نپذیرفت، با این احساس که اگر چیزی مفهوم درستی ندارد و یا با مردم واقعی در دنیای واقعی منطبق نیست، نباید نگه داشته شود. او همچنین احساس کرد عناصری مهم از توصیف کامل روانشناسی تیپ­ های شخصیتی ایناگرام مجهول است، مثل توصیف بخش سالم هر تیپ.

او در ۲ سپتامبر ۱۹۷۵ کار تمام وقت خود را در مورد اینیاگرام با تفسیر سنت «مسیحی يسوعی» در پرتو روشنگری­های فرويد، یونگ، کارن هورنای، اریک فروم، و سایر روانشناسان جدید، شروع کرد، او به صورت تمام وقت کار می­کرد تا سیستم را بیش از پیش، رشد و توسعه دهد. در طول دو سال، او پیشرفت زیادی کرد، از جمله به کشف بسیار مهم لایه­ های رشد و بهبود نایل شد.

«دان» کار خود را در شفافسازی و توسعه­ی شرح تیپ­های شخصیتی اناگرام  - و تمام سیستم به عنوان یک کل - به مدت ۱۲ سال از ۱۹۷۵ تا انتشار کتاب «تیپ­ های شخصیتی انیاگرام » در سال ۱۹۸۷ ادامه داد. این دومین کتابی بود که در زمینه­ ی ایناگرام منتشر می شد. (اولین کتاب «اناگرام» بود که بسینگ، او لیری و نوگوسکتدوین کرده بودند). اِنیاگرام مدرنی که امروز در سرتاسر دنیا شناخته می­شود بدون مشارکت کارهای "دان" در این زمینه ممکن نبود.

 



:: برچسب‌ها: اناگرام , انیاگرام , ایناگرام , اینیاگرام ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا شهریان

تاریخچه اناگرام

یکی از نکات برجسته برای بسیاری از شرکت­ کنندگان، سیستمی از آموزش بود که بر پایه ­ی نماد قدیمی انیاگرام پایه­ ریزی شده بود. نماد انیاگرام ریشه در دوران باستان دارد و می ­توان ریشه ­ی آن را دست کم تا فیثاغورث پیگیری کرد. این نماد را جورج گورجیف بنیانگذار یک مدرسه­ ی خودسازی و خودباوری کاملاً مؤثر، به جهان امروز معرفی کرد. گورجیف، نماد را اساساً از طریق مجموعه­ ای از حرکات آموزش می­ داد تا به شرکت کنندگان، مفهومی مستقیم و محسوس از نماد ارائه بدهد و بتواند فرایندهای آن را نشان دهد. آنچه گورجیف آموزش نداد، سیستمی از تیپ­ های مختلف بود که با نماد همراه بودند. گورجیف به شاگردان برجسته ­ی خود، چیزی را آشکار ساخت که خود آن را ویژگی اصلی آنها می­ نامید. ویژگی اصلی رکن اصلی ساختار شخصیتی ایناگرام یک نفر است - ویژگی اساسی که شخص را تعریف می­ کند. گورجیف معمولاً از زبانی متفاوت برای توصیف ویژگی یک شخص استفاده می ­کرد، او اغلب از سنت صوفی­گری استفاده می ­کرد که به اشخاص می­ گفتند چه نوع احمقی هستند. انسان­ ها می­ توانستند احمق­ های کله ­گرد، احمق­ های کله چهارگوش، احمق­ های ذهن گرای بیچاره، احمق­ های وول زن و غیر آن باشند. اما گورجيف هرگز چیزی درباره ­ی یک سیستم فهم شخصیت که با نماد اینیاگرام مرتبط باشد، چیزی نگفت.

به خاطر این­ ها و سایر دلایل، بسیاری از علاقه­ مندان اولیه­ ی اناگرام به اشتباه سیستم تیپ­های نُه ­گانه را به گورجیف یا به دلیل استفاده گورجیف از بعضی از سنت­ های صوفی­گری، به صوفيان نسبت داده­ اند. این مسأله منجر به این باور گسترده و نادرست شده است که سیستم اینیاگرام از صوفیان یا سایر مکاتب باستان از طريق نقل قول­ های کلامی منتقل شده است. اگر چه درست است که ایجاز و دانش خود را از تعدادی از این سنت­ های باستان فرا گرفته است، اما ترکیب واقعی آن سنت­ ها با نماد اینیاگرام صرفا کار خود ایجاز و می­ باشد. بنابراین، اناگرام  سنتی فقط به سال ­های ۱۹۶۰، زمانی که ایجاز و برای نخستین بار آن ها را آموزش می ­داد، بر می­ گردد، هر چند که فلسفه ­ی موجود پشت اینیاگرام شامل مؤلفه­ هایی از اسلام و فلسفه ­ی کهن یونان است (بویژه سقراط، افلاطون و نو افلاطونیان) - تمام سنت­ هایی که به عهد باستان بر می­ گردد.



:: برچسب‌ها: اینیاگرام , اناگرام , انیاگرام , ایناگرام ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 | نظرات ()

اناگرام | انیاگرام | اینیاگرام | ایناگرام | آشنایی با 9 تیپ شخصیتی