تیپ شناسی شخصیتی انیاگرام
نوشته شده توسط : زهرا شهریان

عمده  اين واقعیت است که هر کدام از ما یک خود-انگاره  اصلی از خود داریم که تمام چیزهای مربوط به ما در بر نمی گیرد. برای مثال: ممکن است من  بسیار پرخاشگرتر از آنچه باشم که به شما نشان می دهم  یا ممکن است به همان حساسیت ، علاقه‌مندی ،قابل‌اعتمادی یا گشاده‌رویی که خود-انگاره ی  من باور دارد نباشم. یکی از ارزش‌های  اینیاگرام یاری رساندن به ما یرای اصلاح تصورات و برداشت‌های تحریف‌شده دربارء خودمان است. اما تا وقتی که نتوانيم نقاط ضعف خودمان را بشناسیم. خواه در درون خودمان, خواه در یک آزمون. قادر به بازشناسی آنها نخواهیم بود.

همچنین « مأهیت برخی از تیپ‌های شخصیتی آن است که در همانندسازی خود با دیگران دارند. سه تیپ  ایناگرام نخستین تیپ‌های 3.6.9 احتمالا بیشترین مشکل را در این زمینه دارند. چون هویت خود را به همانندسازی با دیگران گره می‌زنند. زندگی آنها وابسته به دیگران است. که این وابستگی از طریق واکنش‌های خیالی یا حقیقی دیگران نسبت به آن‌ها شکل می‌گیرد. در هر دو صورت چون نمی توانند خود را به‌درستی یا آنطور که هستند ببینند،تکمیل پرسشنامه برای شان بسیار مشکل است.البته تمامی تیپ ها به دلیل  خود- فریبیی ،خود توجیهی و تمایل به خوب نشان دادن خود مشکلات  دیگری را نشان می‌دهند. اين موضوع به ویژه زمانی صادق است که آزمون درمحل کار (اداره, کارخانه. مدرسه و ...) اجرا  شود. مردم احتما ال وقتی به این- طریق پاسخ می‌دهند که باور داشته باشند. پاسخ‌های مردم احتمالاً به گونه‌ای است که فکر می کنند از آنها انتظار می‌رود نه آن‌طور که که واقعاً احساس می‌کتند.

البته دیگر آزمون‌های خود- سنجی محدودیت‌ها و خطرات نامحسو س دیگری دارند؛ ممکن است افراد پرسش‌ها یا تمام صفحات را روزنامه‌وار بخوانند یا از آنها رد شوند و یا احتمال دارد در جمع‌زدن نمرات آزمون دچار اشتباه شوند. 

گاهی معانی واژگان را نمی‌فهمند و یا نمی‌توانند آنها را بخوانند یا دستورالعمل‌های آزمون  اناگرام را کامل نمی خوانند و یا بی‌صبر و حوصله شده و به سوالات  پاسخ‌های سرسری و دیمی می‌دهند. خطاهای دیگر بسیار ظریف و امحسوس هستند : درحالی‌که بسیاری  انیاگرام از پاسخ‌دهندگان نسبت به دادن پاسخ درست به سوالات آزمون خودآگاهی ندارند دیگران ممکن است نوع تیپ شخصیتی خود را به خوبی تشخیص داده و توانند به گونه‌ای به سوال‌ها پاسخ دهند که منجر به تشخیص تیپ شخصیتی دلخواه و مورد نظرآنان در آزمون شود. افراد دیگر ممکن است سوال‌ها را بیش از حد تحلیل کنند و با موشکافی و پرداختن به جزئیات غیرضروری و تمرکز بر روی موقعیت‌های تخیلی ارائه‌شده گیج شوند و به این نتیجه برسند که هر دو گزینه در مورد آنها صادق است.





:: برچسب‌ها: اینیاگرام , ایناگرام , اناگرام , انیاگرام ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اناگرام | انیاگرام | اینیاگرام | ایناگرام | آشنایی با 9 تیپ شخصیتی